Podsumowanie i upowszechnianie projektu "Cztery żywioły-rozwijamy kompetencje matematyczno-przyrodnicze"

Pożegnanie z PO WEREM?! Nic bardziej mylnego!

IMG 2945
 
Dzisiaj podsumowaliśmy nasze działania w ramach projektu „Cztery żywioły-rozwijamy kompetencje matematyczno-przyrodnicze”. Wspomnieniom nie było końca! Spędziliśmy ze sobą niezwykłe chwile, stworzyliśmy niezły team. Poznaliśmy niezwykłych, przesympatycznych Hiszpanów, z którymi przyjaźnimy się do dziś. Mogliśmy przeżyć przygodę życia, zwiedzić piękną Walencję i Buñol, a przede wszystkim sprawdzić siebie w zupełnie nowych rolach i sytuacjach.
 
Nasze wspomnienia są również dostępne na naszym szkolnym Youtube: https://youtu.be/3BmUsbjKZEo
 
Dziękujemy wszystkim, z którymi mogliśmy się podzielić naszymi wrażeniami i wspomnieniami: Pani Iwonie Turchan- przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji Miasta Jordanowa, naszym rodzicom i Wam- koleżanki i koledzy, którzy już niedługo wyruszacie w tę niesamowitą podróż.
 
Życzymy Wam powodzenia! Bawcie się i podejmujcie wyzwania- my już wiemy, że warto! ❤
 
Fotorelacja z tego wydarzenia na naszym szkolnym Facebooku - link.

Wspomnienia z drugiego wyjazdu

4 zywioly

Wyjazd drugiej grupy mobilności do Hiszpanii

 

 

Projekt "Cztery żywioły - rozwijamy kompetencje matematyczno-przyrodnicze" powoli dobiega końca. Druga grupa wróciła z pięknej Hiszpanii i pozostaje nam już tylko upowszechniać projekt i dzielić się rezultatami ze wszystkimi dookoła! A jak było na drugim wyjeździe? Przeczytajcie sami:

 

wrzesieńPrzez prawie cały wrzesień, odmieniając słowa: Buñol, Walencja, Hiszpania na wszystkie możliwe sposoby uczestniczyliśmy w zajęciach przygotowawczych do wyjazdu. Przy okazji, tak zupełnie mimochodem, zdobyliśmy wiele nowych wiadomości i umiejętności, które miały się okazać bardzo przydatne i to nie tylko podczas wyjazdu.

lipiecGdy nadszedł ten wyczekiwany dzień bardzo podekscytowani wyruszyliśmy na lotnisko, zastanawiając się jak to będzie. Po dotarciu do Buñol krótkie, ale bardzo serdeczne spotkanie z Paniami z tamtejszej szkoły, zakwaterowanie i pierwsza hiszpańska kolacja pozwoliły nam z optymizmem spoglądać na kolejne dni. Pierwsze spotkanie z szkołą to wspaniały napis powitalny i uśmiechnięci opiekunowie. Kolejny krok – spotkanie z hiszpańskimi koleżankami i kolegami – początkowo trochę z dystansem, niepewnością, ale wystarczyła jedna wspólna przerwa, aby przełamać lody.

certyPrezentując informacje o naszych krajach, miastach i szkołach oraz omawiając poszczególne żywioły (wodę, ogień, powietrze, ziemię) i wykonując związane z nimi doświadczenia czuliśmy się już jak jedna drużyna, co spowodowało, że nawet zadania matematyczne nie były dla nas straszne. Praca we wspólnych polsko-hiszpańskich grupach przebiegała bardzo sprawnie, a rysunki, mowa ciała i google translator pomagały rozwiązywać polsko-angielsko-hiszpańskie kłopoty językowe.

valenciaWyjazd do Buñol umożliwił nam też poznanie ciekawego regionu jakim jest Walencja, wspaniałe krajobrazy, widok rosnących wzdłuż ulic palm, sagowców, figowców i innych egzotycznych roślin oraz przepiękne jezioro na długo zostaną w naszej pamięci, a zwiedzane przez nas oceanarium, muzeum nauki i techniki czy Biopark pozwoliły spojrzeć od innej strony na biologię, chemię, fizykę czy geografię.

oceanarioZ naszej hiszpańskiej wyprawy przywieźliśmy do Polski nie tylko dużo wspomnień, wiele nowych przyjaźni, ale także mnóstwo nowych wiadomości i umiejętności.

Zajęcia przygotowawcze dla II grupy mobilności

Uczniowie klas 8 we wrześniu rozpoczęli intensywne przygotowywania do wyjazdu w ramach projektu PO WER „Ponadnarodowej mobilności uczniów”.
0c3ff151 e697 4e90 871a 493e462925fa 
Uczestnicy poznawali kulturę i dowiedywali się sporo na temat Hiszpanii i regionu, do którego pojadą. Oprócz tego, brali udział w zajęciach z języka angielskiego, na których poznali podstawy komunikacji, poznawali także podstawowe zwroty w języku hiszpańskim, a także przygotowali się do swoich zadań, poznając niezbędne słownictwo i tłumacząc prezentacje na temat żywiołów. Ponadto mieli zajęcia z pedagogiem szkolnym, by nauczyć się, jak radzić sobie ze stresem i nową sytuacją. Na koniec, na zajęciach tematycznych, przygotowywali swoje prezentacje, przeprowadzali eksperymenty i planowali działania na wyjazd.

Więcej zdjęć z przygotowań znajdziecie na naszym szkolnym Facebooku - link.
 
A wszystko dzięki współfinansowaniu przedsięwzięcia ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dołącz do ekipy POWERA!

Chcesz dowiedzieć się, co robili uczestnicy pierwszego wyjazdu do Hiszpanii?!?

Przyjdź do szkolnej świetlicy (budynek przy ulicy Kolejowej) 1 września 2021 o godz.16.00. Zapraszamy na wystawę prezentującą nasz pobyt Buñol i Walencji. Zaproś także swoich rodziców. W czasie spotkania  opowiemy o naszych działaniach, nauce i zabawie w Hiszpanii.  Przedstawimy  także program kolejnego projektu POWER, do którego rekrutacja rusza już 6 września. Więcej szczegółów już wkrótce!

zamek

Wyjazd I grupy mobilności

Pamiętnik z wizyty 1 grupy uczniów w Buñol

Wyruszyliśmy z Jordanowa prawie w samo południe w niedzielę, by o 19:50 znaleźć się na lotnisku w Walencji. Zostaliśmy powitani przez panią Dyrektor - Carmen Moscardó, Verónicę Ramírez - członkinię grupy Erasmus+ w CEIP San Luis oraz Evę Abril - nauczycielkę języka angielskiego i koordynatorkę projektu Erasmus w CEIP San Luis. Wspólnie dotarliśmy do miejsca naszego noclegu – Posada Venta Pilar w Buñol.

b_390_290_16777215_00_images_Power_hotel.JPG

Zajęcia formalne - warsztaty w szkole CEIP SAN LUIS

W poniedziałek zaczęłą się nasza prawdziwa przygoda. Verónica i Eva odebrały nas z naszego hotelu i pokazały nam drogę do szkoły.  Po przybyciu do ośrodka dyrekcja wraz z nauczycielami wychowania fizycznego czekali na nas z transparentem przygotowanym przez nich w języku POLSKIM – „Witaj Polsko”.

b_390_290_16777215_00_images_Power_powitanie.JPG

Po obejrzeniu szkoły i jej wyposażenia, udaliśmy się do sali muzycznej, w której mieliśmy realizować nasz projekt.Obejrzeliśmy krótki film prezentujący szkołe CEIP San Luis, a następnie dostaliśmy teczkę z informacjami o Bunol, mapami i różnymi drobnymi gadżetami. Następnie uczniowie mieli możliwość zaprezentować swoje umiejętności językowe, przedstawiając się swoim hiszpańskim rówieśnikom - najpierw z grupą 6 A, a następnie 6 B.

przedstawianie się

 Po krótkim zapoznaniu wróciliśmy do sali muzycznej, by przedstawić hiszpańskim uczniom naszą grupę, szkołę, miasto, region i opowiedzieć trochę o Polsce i tym, co nas czeka podczas pobytu w Buñol.

prezentacja

Po prezentacji, polscy uczniowie wręczyli swoim hiszpańskim rówieśnikom magnesy będące dla jednych i drugich pamiątką udziału w projekcie „Cztery żywioły – rozwijamy kompetencje matematyczno-przyrodnicze” w ramach „Ponadnarodowej mobilności uczniów”.

wodaWarsztaty dotyczące wody

Jedne z pierwszych warsztatów to warsztaty dotyczące żywiołu wody. Nasi uczniowie wyjaśnili pokrótce teorię, a następnie wykonali plakaty dotyczące zawartości wody w ludzkim ciele, zwierzętach i roślinach w trzech wersjach językowych (polski, hiszpański i angielski). Później wyszliśmy na patio, gdzie przeprowadziliśmy wspólnie eksperymenty. Utworzono 5 grup składających się z uczniów polskich i hiszpańskich, w których językiem wiodącym był cały czas język angielski.

 

powietrzeWarsztaty dotyczące powietrza

Drugie warsztaty były poświęcone żywiołowi powietrza. Ponownie nasi uczniowie dokonali krótkiej prezentacji teorii, by następnie wykonać dowolną techniką plakaty dotyczące źródeł alternatywnej energii. Nie zabrakło też eksperymentów na świeżym POWIETRZU.

 

gleba 11Warsztaty dotyczące ziemi

Kolejnym dniem warsztatów było zapoznawanie się z właściwościami ziemi. Po krótkiej prezentacji, uczniowie wykonali broszury roślin wskaźnikowych oraz przeprowadzili eksperymenty, gdzie np. musieli sprawdzić pH hiszpańskiej gleby.

 

Następnie wybraliśmy się w okolice szkoły, by pozbierać przeróżne kwiaty, rośliny i elementy hiszpańskiego ekosystemu, by wykonać ogród w słoiku.

Zarówno polscy, jak i hiszpańscy uczniowie nauczyli się cyfr od 1 do 10 w języku polskim/hiszpańskim oraz jak się przywitać i pożegnać, co sprawiło im niemałą frajdę. Oprócz tego uczyli się wzajemnie różnych słówek w swoich ojczystych językach. 

 

ogień
Warsztaty dotyczące ognia

Ostatnim żywiołem do poznania był ogień. Przedstawiliśmy krótką prezentację na temat ognia, jego roli w życiu człowieka i zagrożeniach z niewłaściwego posługiwania się tym żywiołem. Następnie przedstawiliśmy krótki eksperyment dotyczący spalania różnych substancji i wykonaliśmy wspólnie z Hiszpanami znaki ostrzegawcze.

gry
"Żywiołowa matematyka"

Ostatni dzień, kiedy przebywaliśmy w szkole CEIP San Luis i wykonywaliśmy przygotowane przez nas zajęcia pt. „Żywiołowa matematyka”. Wykonywaliśmy karty pracy oraz wykonywaliśmy gry edukacyjne, w które następnie graliśmy, aby zapamiętać słownictwo wypracowane podczas warsztatów 4 żywiołów i utrwalić wiedzę na temat wody, powietrza, ziemi i ognia.


tańce

Po interaktywnych grach nadeszła najzabawniejsza aktywność. TAŃCE. Uczyliśmy się wzajemnie różnych układów tanecznych. Niektóre z nich jak np. Macarena od razu wykonywaliśmy wspólnie. Po tańcach nadszedł czas pożegnania. Był to bardzo emocjonujący moment pełen uścisków, łez oraz miłych wspomnień... 

Zajęcia pozaformalne, czyli co działo się poza szkołą

sportowa
Sportowe gry na orientację

Nauczyciele wychowania fizycznego Sante i Nieves przygotowali dla nas zajęcia orientacyjne w parku Planell. Część hiszpańskich uczniów włączyła się dobrowolnie w tę działalność, aby w ten sposób lepiej nas poznać. Wszyscy dobrze się porozumiewali, rozpoczęli rozmowy po angielsku i zdali sobie sprawę, jak ważna jest znajomość innego języka, w którym można się komunikować. To było niezapomniane przeżycie. 


zamekSpacery po Buñol

We wtorek po południu przyszedł czas na zwiedzanie i spacer po ulicach Buñol. Wycieczkę rozpoczęliśmy od naszego hotelu Posada de Venta Pilar, poszliśmy ulicą przed Iglesia de las Ventas w kierunku placu zamkowego. Weszliśmy na Plaza de Armas, gdzie zrobiliśmy sporo zdjęć. Opowiedziano nam historię zamku, jego wież oraz kościoła-muzeum.

Zeszliśmy Wieżyczką w kierunku rynku. Weszliśmy do kościoła San Pedro, gdzie ministrant Luisito opowiadał nam historię o Świętych i Kościele, a ksiądz tłumaczył nam wszystko na język angielski.

ratuszOdwiedziliśmy Urząd Miasta, gdzie podarowaliśmy pani Burmistrz Miasta dary z Polski. Od nich również dostaliśmy drobne podarunki dla każdego opiekuna i ucznia.Burmistrz Juncal i radny ds. edukacji Carlos Xerri wręczyli nam dwie książki - historię Buñol i Mano a mano. Oprócz tego dostaliśmy piękne, własnoręcznie wykonane przez Albuyama, dzieło z ceramiki przedstawiające Zamek w Buñol.


Po wizycie w ratuszu udaliśmy się do biblioteki. Wychodząc z biblioteki dopadła nas ulewa i musieliśmy schronić się na podeście budynku, by później szybko złapać autobus zawożący nas pod hotel. 

jezioroPiesza wyczieczka do CUEVA TURCHE

W porze lunchu wybraliśmy się na pieszą wędrówkę do CUEVA TURCHE, gdzie urządziliśmy sobie piknik. Nasi uczniowie oczywiście nie mogli oprzeć się kąpieli w przepięknym jeziorze u podnóża wodospadu. Spędziliśmy cudowne popołudnie nad wodą, wygrzewając się na słońcu i grając w różne gry (głównie karciane).

dworzecWycieczka do Walencji

Czwartego dnia udaliśmy się pociągiem do Walencji.Byliśmy zdumieni wspaniałą architekturą Dworca Północnego.

Następnie podeszliśmy, aby zobaczyć PLAZA DE TOROS i sfotografowaliśmy się z rzeźbą torreadora Manolo.

balkonUdaliśmy się też na Plac Ratuszowy, by podziwiać architekturę dookoła. Eva zrobiła nam zdjęcie na balkonie Ratusza, który następnie zwiedzaliśmy i poznaliśmy historię Walencji oraz jej regionu.

targPo wizycie w Ratuszu zjedliśmy czekoladę z churros w kawiarni Valor.Następnie poszliśmy zobaczyć Santa Catalina, najwęższy dom w Walencji, La Plaza Redonda i Targ Centralny.

fontannaPo zwiedzeniu targu przeszliśmy przez Lonja, El Barrio del Carmen, widząc ich domy odnowione na nowe mieszkania dla turystów oraz tawerny. W końcu dotarliśmy do Katedry. Wyruszyliśmy na poszukiwania Świętego Graala i go znaleźliśmy! Następnie odwiedziliśmy sąsiedni kościół Plaza de la Virgen.


bioparcOdwiedziliśmy również BIOPARC, w którym znajdowały się afrykańskie zwierzęta. Byliśmy podekscytowani spacerem wśród chodzących na wolności lemurów, czy oglądając praktycznie wszystkie gatunki żyjące na sawannie, Madagaskarze, w lasach równikowych i na terenach podmokłych.


wieczorekWieczorek hiszpańsko-polski

Wieczorem odbyło się spotkanie z kulturą hiszpańską. Przy akompaniamencie gitary mogliśmy uczyć się hiszpańskich piosenek i trochę potańczyć. Ponzaliśmy zwyczaje panujące w tym kraju i szlifowaliśmy podstawy hiszpańskiego. Nie zabrakło też polskiego akcentu - uczyliśmy Hiszpan tańca, śpiewaliśmy polskie piosenki. To był niezapomniany wieczór! 

 oceanariumWycieczka do Oceanarium

W ostatnim dniu naszego pobytu w Hiszpanii udaliśmy się do Oceanarium w Walencji i na plażę Malvarosa.Zostaliśmy zapoznani z morzami i oceanami z całego świata, cieszyliśmy się różnorodnością ryb, rekinów, pingwinów... A do tego pokaz delfinów - naprawdę przepiękny spektakl! Po obiedzie w Oceanarium poszliśmy zobaczyć Miasto Nauki i Sztuki, a następnie podjechaliśmy na plażę, by choć przez chwilę zamoczyć się w Morzu Śródziemnym i utrwalić opaleniznę.

certyfikatyCertyfikaty

Na koniec wyjazdu, wszyscy otrzymaliśmy certyfikaty z tych niesamowitych warsztatów w szkole CEIP San Luis. Wyjazd do Hiszpanii pozostanie w naszej pamięci na długo. Mamy nadzieję, że relacje, które udało nam się nawiązać pozostaną na całe życie!

 Po więcej zdjęć i relacji z naszego wyjazdu zapraszamy na Facebooka naszej szkoły (https://www.facebook.com/spjordanow) i specjalnie z tej okazji stworzony FanPage - Cztery żywioły - projekt PO WER

Zajęcia przygotowawcze dla I grupy mobilności

Uczniowie klas 8 w marcu i w kwietniu przygotowywali się do wyjazdu w ramach projektu PO WER „Ponadnarodowej mobilności uczniów”.
 
IMG 7355
 
Mimo pandemii staramy się realizować projekt i wierzymy, że już wkrótce polecimy do Hiszpanii, by wziąć w udział w warsztatach matematyczno-przyrodniczych na temat czterech żywiołów.
 
Uczestnicy mieli już okazję poznać kulturę i dowiedzieć się sporo na temat Hiszpanii i regionu, do którego pojadą. Oprócz tego, brali udział w zajęciach z języka angielskiego, na których poznali podstawy komunikacji, a także przygotowali się do swoich zadań, poznając niezbędne słownictwo. Ponadto mieli zajęcia z pedagogiem szkolnym, by nauczyć się, jak radzić sobie ze stresem i nową sytuacją. Na koniec, na zajęciach tematycznych, przygotowywali swoje prezentacje, przeprowadzali eksperymenty i planowali działania na wyjazd.
Trzymamy kciuki, aby ich wyjazd doszedł do skutku!!! ✊


Więcej zdjęć z przygotowań znajdziecie na naszym szkolnym Facebooku - tutaj.
 
A wszystko dzięki współfinansowaniu przedsięwzięcia ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Test kompetencji z języka angielskiego

W najbliższy wtorek (12.01.2021) odbędzie się test kompetencji z języka angielskiego do projektu POWER. Test będzie trwał 30 minut, a po nim nastąpi bardzo krótka rozmowa (losowanie 3 krótkich pytań w języku angielskim).
9:00 – 9:30 – 8b (sala nr 8 - koło sali gimnastycznej)
9:15 – 9:45 – 8a (świetlica)
9:40 – 10:10 – 7a (sala nr 8 – koło sali gimnastycznej)
10:00 – 10:30 – 7c (świetlica)
10:20 – 10:50 – 7b (sala nr 8 – koło sali gimnastycznej)
Po skończonym teście pisemnym od razu kierujemy się do sali nr 10 lub 11 na część ustną.
Przypominam o konieczności założenia maseczki i dezynfekcji rąk zaraz po wejściu na teren szkoły oraz o dystansie.

Akcja informacyjna

POWER

W roku szkolnym 2020/2021 od 1.09 rusza projekt, który realizowany jest przez uczniów klas VII-VIII.

Uczniowie w ramach przedsięwzięcia wyjadą do Szkoły Podstawowej w Buñol w Hiszpanii w dwóch dwudziestoosobowych grupach (pierwsza w marcu 2021r, druga w maju 2021r).

Podczas wymiany uczniowie obu szkół będą uczestniczyć w warsztatach z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych „Cztery żywioły – rozwijamy kompetencje matematyczno-przyrodnicze”.

Projekt finansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu Power „Ponadnarodowa Mobilność Uczniów” oraz współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Formularz zgłoszeniowy

Od dziś rozpoczynamy rekrutację do projektu PO WER „Ponadnarodowa mobilność uczniów” i będzie ona trwać do 22.12.2020 r.

Poniżej można pobrać formularz zgłoszeniowy. Należy go wydrukować dwustronnie w kolorze i wrzucić do pudełka z napisem „projekt POWER” umieszczonego przy wejściu do budynku szkoły przy ulicy Kolejowej.

Logo składamy również do 22.12.2020r. wraz z dokumentami lub w formie elektronicznej na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (pamiętajcie, że nie jest one konieczne, ale są za nie dodatkowe punkty).

W razie pytań i wątpliwości, proszę kontaktować się z koordynatorem projektu – panią Pauliną Merz poprzez edziennik lub w czasie dyżuru dotyczącego projektu w każdą środę od 13:30 do 14:30 na Teamsie.

Formularz zgłoszeniowy uczestnika