Kolejny wyjazd w ramach Mobilności Programu Erasmus+ zakończony sukcesem!
W dniach 27-31 maja 2024 roku, nasze nauczycielki – pani Aneta Sala oraz pani Teresa Rogowiec – odwiedziły Sofię, aby zgłębić strukturę i funkcjonowanie 20. Szkoły Podstawowej im. Todora Minkova. Celem tego wyjazdu było uczestnictwo w job shadowing, czyli obserwacji pracy nauczycieli oraz codziennego życia szkoły.
Podczas mobilności nasze nauczycielki miały okazję uczestniczyć w licznych lekcjach i zajęciach, zyskując wgląd w metody pracy stosowane w bułgarskiej placówce. Odbyły również szereg rozmów z dyrekcją, nauczycielami i specjalistami z zakresu psychologii, co pozwoliło im lepiej zrozumieć organizację szkoły i porównać ją z polskim systemem edukacji.
Wyjazd okazał się niezwykle inspirujący. Pani Aneta i pani Teresa miały okazję obserwować innowacyjne metody nauczania, takie jak wykorzystanie narzędzi ICT na lekcjach, realizacja „żywej lekcji” języka obcego, a także nietypowe zajęcia z fizyki, podczas których uczniowie planowali podróż na Marsa. Zainteresowanie wzbudziły także lekcje odwrócone, na których uczniowie przejmowali rolę nauczycieli, oraz zajęcia muzyczne, podczas których rozwijano bułgarską kulturę i tradycje.
Niezwykle interesujące było dla naszych nauczycielek również to, że szkoła zrezygnowała z dzwonków, co pozwalało uczniom i nauczycielom na płynniejsze przechodzenie między zajęciami. Nowością był również przedmiot „inteligencja emocjonalna”, który wprowadzał uczniów w zagadnienia związane z radzeniem sobie z emocjami i budowaniem relacji międzyludzkich.
Mobilności Programu Erasmus+ to dla naszych nauczycieli doskonała okazja do zdobywania wiedzy, poszerzania horyzontów i czerpania inspiracji z innych systemów edukacyjnych. Dzięki takim wyjazdom nauczanie staje się nie tylko bardziej efektywne, ale również otwarte na nowe podejścia i innowacje.
Warto przywołać słowa patrona szkoły, Todora Minkova: „Tylko poprzez edukację i oświecenie mały i cierpiący naród może być równy innym narodom Europy”.
Więcej zdjęć na naszym szkolnym FB - https://www.facebook.com/spjordanow/posts/pfbid091v61UsBztTzwd99jpoQD2Xhaxn1bFV5Am6pJyWTktiusHaZAxGuxWxZLvaDSfz9l
"Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Agencji Narodowej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.
Nasza szkoła z sukcesem rozpoczęła realizację pięcioletniego programu Akredytacji w ramach Erasmus+, a jednym z pierwszych działań były kursy językowe dla nauczycieli zorganizowane w trakcie ferii zimowych.
W zeszłym tygodniu miał miejsce kolejny etap – tym razem skupiony na job shadowing, czyli obserwacji pracy w zagranicznej placówce edukacyjnej. Pani Dyrektor, Agnieszka Cieżak, wraz z koordynatorką programu Erasmus+, Pauliną Merz, udały się do szkoły EBI Francisco Ferreira Drummond w São Sebastião w Portugalii, aby przyjrzeć się funkcjonowaniu tamtejszego systemu edukacyjnego.
Pierwsze wrażenia związane były z kwestiami organizacyjnymi – brak dzwonków, imponujące rozmiary budynku, a także zaawansowane rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, jak chociażby system kart, którymi uczniowie wchodzą do szkoły. Na uwagę zasługuje również liczba nauczycieli i personelu wspomagającego, co znacząco wpływa na organizację pracy placówki.
Jednym z kluczowych elementów wyjazdu była możliwość wymiany doświadczeń z przedstawicielami szkół z Portugalii, Polski i Francji, które realizowały własne projekty w tym samym czasie. Te spotkania pozwoliły nam zdobyć cenne informacje na temat organizacji mobilności uczniów, dokumentacji oraz codziennych wyzwań związanych z prowadzeniem projektów międzynarodowych.
Podczas obserwacji zajęć języka angielskiego zwróciłyśmy uwagę na pewną istotną różnicę w porównaniu z polskimi szkołami – uczniowie korzystają tam z tabletów (klasy 5-6) oraz laptopów (klasy 7-9) zamiast tradycyjnych podręczników. Dodatkowo miałyśmy okazję zapoznać się z nowym dla nas narzędziem cyfrowym, jakim jest Socrative.
Oprócz zajęć dydaktycznych, mogłyśmy przyjrzeć się także pracy nauczycieli zajmujących się integracją uczniów z różnorodnymi problemami edukacyjnymi. W szkole znalazłyśmy liczne sale terapeutyczne, pokoje sensoryczne oraz przestrzenie przeznaczone na zajęcia wyrównawcze, w których dostępne były różnorodne materiały wspierające dzieci o specjalnych potrzebach.
Niezapomnianym doświadczeniem była także możliwość obserwowania lokalnych działań na rzecz ochrony przyrody i ekologii. Uczestniczyłyśmy w trekkingach prowadzonych po trasach nienaruszających lokalnego ekosystemu, a także miałyśmy okazję przyjrzeć się plantacjom pełnym roślin endemicznych dla regionu.
Choć pobyt w Portugalii był intensywny, pełen wizyt w szkole, aktywności ekologicznych i poznawania miejscowej kultury, to wyjazd dostarczył nam wielu cennych doświadczeń. Wracamy do kraju pełne inspiracji i nowych pomysłów na rozwój naszej szkoły. Szczegóły na razie pozostają tajemnicą, ale Pani Dyrektor już planuje kolejne kroki!
Więcej zdjęć z tego wyjazdu znajduje się na naszym szkolnym FB: https://www.facebook.com/spjordanow/posts/pfbid02AQQM6rr2cddPjvXTDLnbajLQfCsJivY77ME1v1LxAtD6xaYVUg4GDpqwRsCfsFPSl
"Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Agencji Narodowej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.







- Regulamin rekrutacji i uczestnictwa kadry - kurs językowy i job shadowing - 2024/25
- Formularz zgłoszeniowy dla kadry do pobrania - 2024/25
- Regulamin rekrutacji i uczestnictwa uczniów - grupowa mobilność uczniów - 2024/25
- Regulamin rekrutacji i uczestnictwa kadry - job shadowing - 2023/24
- Regulamin rekrutacji i uczestnictwa kadry - kurs językowy - 2023/24