448086530 970122774909022 6240543169266340298 n

Kolejny wyjazd w ramach Mobilności Programu Erasmus+ zakończony sukcesem!

W dniach 27-31 maja 2024 roku, nasze nauczycielki – pani Aneta Sala oraz pani Teresa Rogowiec – odwiedziły Sofię, aby zgłębić strukturę i funkcjonowanie 20. Szkoły Podstawowej im. Todora Minkova. Celem tego wyjazdu było uczestnictwo w job shadowing, czyli obserwacji pracy nauczycieli oraz codziennego życia szkoły.

Podczas mobilności nasze nauczycielki miały okazję uczestniczyć w licznych lekcjach i zajęciach, zyskując wgląd w metody pracy stosowane w bułgarskiej placówce. Odbyły również szereg rozmów z dyrekcją, nauczycielami i specjalistami z zakresu psychologii, co pozwoliło im lepiej zrozumieć organizację szkoły i porównać ją z polskim systemem edukacji.

Wyjazd okazał się niezwykle inspirujący. Pani Aneta i pani Teresa miały okazję obserwować innowacyjne metody nauczania, takie jak wykorzystanie narzędzi ICT na lekcjach, realizacja „żywej lekcji” języka obcego, a także nietypowe zajęcia z fizyki, podczas których uczniowie planowali podróż na Marsa. Zainteresowanie wzbudziły także lekcje odwrócone, na których uczniowie przejmowali rolę nauczycieli, oraz zajęcia muzyczne, podczas których rozwijano bułgarską kulturę i tradycje.

Niezwykle interesujące było dla naszych nauczycielek również to, że szkoła zrezygnowała z dzwonków, co pozwalało uczniom i nauczycielom na płynniejsze przechodzenie między zajęciami. Nowością był również przedmiot „inteligencja emocjonalna”, który wprowadzał uczniów w zagadnienia związane z radzeniem sobie z emocjami i budowaniem relacji międzyludzkich.

Mobilności Programu Erasmus+ to dla naszych nauczycieli doskonała okazja do zdobywania wiedzy, poszerzania horyzontów i czerpania inspiracji z innych systemów edukacyjnych. Dzięki takim wyjazdom nauczanie staje się nie tylko bardziej efektywne, ale również otwarte na nowe podejścia i innowacje.

Warto przywołać słowa patrona szkoły, Todora Minkova: „Tylko poprzez edukację i oświecenie mały i cierpiący naród może być równy innym narodom Europy”.

Więcej zdjęć na naszym szkolnym FB - https://www.facebook.com/spjordanow/posts/pfbid091v61UsBztTzwd99jpoQD2Xhaxn1bFV5Am6pJyWTktiusHaZAxGuxWxZLvaDSfz9l

"Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Agencji Narodowej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.

442506867 961702092417757 4215450527031902829 n

Nasza szkoła z sukcesem rozpoczęła realizację pięcioletniego programu Akredytacji w ramach Erasmus+, a jednym z pierwszych działań były kursy językowe dla nauczycieli zorganizowane w trakcie ferii zimowych.

W zeszłym tygodniu miał miejsce kolejny etap – tym razem skupiony na job shadowing, czyli obserwacji pracy w zagranicznej placówce edukacyjnej. Pani Dyrektor, Agnieszka Cieżak, wraz z koordynatorką programu Erasmus+, Pauliną Merz, udały się do szkoły EBI Francisco Ferreira Drummond w São Sebastião w Portugalii, aby przyjrzeć się funkcjonowaniu tamtejszego systemu edukacyjnego.

Pierwsze wrażenia związane były z kwestiami organizacyjnymi – brak dzwonków, imponujące rozmiary budynku, a także zaawansowane rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, jak chociażby system kart, którymi uczniowie wchodzą do szkoły. Na uwagę zasługuje również liczba nauczycieli i personelu wspomagającego, co znacząco wpływa na organizację pracy placówki.

Jednym z kluczowych elementów wyjazdu była możliwość wymiany doświadczeń z przedstawicielami szkół z Portugalii, Polski i Francji, które realizowały własne projekty w tym samym czasie. Te spotkania pozwoliły nam zdobyć cenne informacje na temat organizacji mobilności uczniów, dokumentacji oraz codziennych wyzwań związanych z prowadzeniem projektów międzynarodowych.

Podczas obserwacji zajęć języka angielskiego zwróciłyśmy uwagę na pewną istotną różnicę w porównaniu z polskimi szkołami – uczniowie korzystają tam z tabletów (klasy 5-6) oraz laptopów (klasy 7-9) zamiast tradycyjnych podręczników. Dodatkowo miałyśmy okazję zapoznać się z nowym dla nas narzędziem cyfrowym, jakim jest Socrative.

Oprócz zajęć dydaktycznych, mogłyśmy przyjrzeć się także pracy nauczycieli zajmujących się integracją uczniów z różnorodnymi problemami edukacyjnymi. W szkole znalazłyśmy liczne sale terapeutyczne, pokoje sensoryczne oraz przestrzenie przeznaczone na zajęcia wyrównawcze, w których dostępne były różnorodne materiały wspierające dzieci o specjalnych potrzebach.

Niezapomnianym doświadczeniem była także możliwość obserwowania lokalnych działań na rzecz ochrony przyrody i ekologii. Uczestniczyłyśmy w trekkingach prowadzonych po trasach nienaruszających lokalnego ekosystemu, a także miałyśmy okazję przyjrzeć się plantacjom pełnym roślin endemicznych dla regionu.

Choć pobyt w Portugalii był intensywny, pełen wizyt w szkole, aktywności ekologicznych i poznawania miejscowej kultury, to wyjazd dostarczył nam wielu cennych doświadczeń. Wracamy do kraju pełne inspiracji i nowych pomysłów na rozwój naszej szkoły. Szczegóły na razie pozostają tajemnicą, ale Pani Dyrektor już planuje kolejne kroki!

Więcej zdjęć z tego wyjazdu znajduje się na naszym szkolnym FB: https://www.facebook.com/spjordanow/posts/pfbid02AQQM6rr2cddPjvXTDLnbajLQfCsJivY77ME1v1LxAtD6xaYVUg4GDpqwRsCfsFPSl

"Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Agencji Narodowej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.

Projekt Erasmus+ jest realizowany w naszej szkole przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach Akcji 1 - Mobilność Uczniów i Kadry Edukacji Szkolnej.
Dzięki pozyskanej akredytacji cztery nauczycielki naszej szkoły wzięły udział w kursie języka angielskiego na Malcie. Angielski jest w tym kraju językiem urzędowym, dlatego powstało tam wiele szkół językowych, natomiast nasi nauczyciele wybrali Maltaliguę- najlepszą spośród nich, docenioną między innymi przez organizację szwajcarską Education Stars w 2018 roku, szkołę, która posiada akredytację EAQUALS gwarantującą wysoki poziom nauczania.
 
Aby zakwalifikować się na kurs, nauczycielki musiały napisać test, później, już na miejscu, przeprowadzono z nimi rozmowę w języku angielskim, dzięki której zakwalifikowano je do odpowiednich grup. Zajęcia trwały przez cały tydzień. Gdy nasi uczniowie odpoczywali w czasie ferii, nauczycielki uczestniczyły w zajęciach w małych międzynarodowych grupach. Co istotne, spotkały się nie tylko z Europejczykami, ale także ze studentami z całego świata. Panie: W. Świstek, M. Haluch, R. Kozak, K. Paleczny rozwijały swoje umiejętności językowe, współpracując między innymi z mieszkańcami Japonii, Korei, Chile, Turcji. Zajęcia z native speakerami odbywały się do południa, a po przerwie obiadowej zaproponowano nam różnorodne zajęcia, np. konwersacje w maleńkich grupach, wycieczki i wspólne wyjazdy.
Ostatni dzień upłynął bardzo szybko, ponieważ oprócz zajęć dydaktycznych przeprowadzono test sprawdzający naszą wiedzę i umiejętności komunikacyjne z języka angielskiego. Zajęcia były prowadzone przez fantastycznych nauczycieli, którzy starali się wyjaśniać nam zawiłości angielskiej gramatyki i wymowy. Czas na Malcie to oczywiście przede wszystkim nauka i praca, ale także chwile poświęcone na poznawaniu niezwykle pięknej kultury, historii, zabytków i czarownych miejsc Valetty, Mdiny i Gozo.
 
"Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Agencji Narodowej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.
 
er1er2er3er4er5er6er7