Polsko- hiszpańska fiesta kulturowa
"Kącik wspomnień" jako podsumowanie projektu "Polsko-hiszpańska fiesta kulturowa"
Fiesta na zakończenie projektu
Człowiek nie podróżuje do rzeczy, tylko podróżuje do ludzi.
Słowa ks. Janusza Pasierba możemy uznać za motto naszych podróży w ramach projektu POWER. Kolejna grupa naszych uczniów wróciła z wyprawy do Hiszpanii. Mobilności dały nam możliwość poznania niezwykłych, ciepłych i bardzo troskliwych mieszkańców Buñol, który gościli nas w swojej szkole. Dziękujemy serdecznie pani dyrektor Carmen, nauczycielce angielskiego Evie oraz uczniom, dzięki którym nasze wycieczki były tak niezwykłe i pełne wrażeń. My już wiemy, że podróżując, poznajemy ludzi, którzy żyją w innym środowisku niż my, zostali inaczej wychowani, inaczej świętują, celebrują inne uroczystości. Mimo to są otwarci, pełni pomysłów, chętnie poznają nasze obyczaje, język i kulturę. Cieszymy się, że wzięliśmy udział w POWERZE, ponieważ zrozumieliśmy, że piękno świata opiera się na jego różnorodności.
Tę różnorodność mogliśmy poznawać na zajęciach poświęconych wiosennym obyczajom i legendom. My prezentowaliśmy, jak obchodzimy pierwszy dzień wiosny, święta wielkanocne i prima aprilis. Wspólnie z Hiszpanami zrobiliśmy marzanny, zdobiliśmy wielkanocne pisanki i inne świąteczne dekoracje. Natomiast nasi koledzy opowiadali nam o Święcie Ognia (Fiesta de las Fallas) obchodzonym w Walencji 19 marca ku czci św. Józefa. Zwiedziliśmy muzeum etnograficzne i La Tomatiny, dzięki czemu mogliśmy poznać historię słynnej bitwy na pomidory. Wspólnie poznawaliśmy nasze legendy, tworzyliśmy projekty kostiumów dla legendarnych postaci i bawiliśmy się w kalambury. Szukaliśmy różnic i podobieństw w wiosennych świętach i tradycjach. Oczywiście pobyt w Hiszpanii to wspólne świętowanie: POLSKO- HISZPAŃSKA FIESTA, dlatego wspólnie przygotowywaliśmy nasze babeczki, uczyliśmy Hiszpanów polskich tańców, piosenek. Zabawa była świetna, bo i my mogliśmy poznać tajniki hiszpańskiej kuchni i tańca.
Na zawsze pozostaną z nami wspomnienia hiszpańskiej wyprawy. Pamiętać będziemy obrazy, zapachy, odczucia, wrażenia, które nam towarzyszyły. Nie zapomnimy pięknego średniowiecznego zamku położonego na skalistym cyplu pomiędzy wąwozami Buñol i Borrunes, Ciudad de las Artes y las Ciencias- dzielnicy przyszłości w Walencji, ogromnego oceanarium. W naszej pamięci pozostanie Mercado Central pachnący różnorodnymi przyprawami, owocami i produktami spożywczymi, Katedra w Walencji, w której poszukiwaliśmy wykonanego z agatu Świętego Graala. Nie zapomnimy smaku churrosów i zapachu pysznej czekolady, aromatu paelli i ziemniaczanych omletów.
My już wiemy, że samodzielne poznawanie świata pozwala stworzyć opinię o miejscu i ludziach tam spotkanych. W naszych sercach Buñol i jego mieszkańcy zajmą szczególne miejsce. Swoim młodszym kolegom możemy podpowiedzieć, by nie marnowali swego czasu przed telewizorem czy nad komórką: macie jedno życie, warto je spędzić, poznając świat i ludzi! Już niedługo ruszy kolejny Projekt POWER, nie zwlekajcie, weźcie w nim udział!
Działam, poznaję, dzielę się… - zajęcia przygotowawcze
Zachwycamy się zabytkami na różnych kontynentach, dech zapierają nam niezwykłe widoki niebezpiecznych kanionów, wysokich górskich szczytów, nasze podniebienia upajają się potrawami rożnych kuchni świata. Podróżujemy w egzotyczne miejsca, uczymy się języków obcych, wyjeżdżamy w poszukiwaniu pracy, odpoczynku. Świat „kurczy się” i coraz częściej funkcjonujemy w grupach zróżnicowanych kulturowo. Dlatego warto wzbudzać u dzieci i młodzieży wrażliwość i otwartość na inne kultury, ale także szacunek i dumę z dokonań naszych przodków, ze stworzonych przez nich obyczajów i kultury.
Działam, poznaję, dzielę się- tak mogą powiedzieć uczniowie klas szóstych i siódmych Szkoły Podstawowej w Jordanowie, którzy biorą udział w projekcie POWER. Zostali zakwalifikowani do drugiej mobilności i przygotowują się do wyjazdu do Hiszpanii.
Tym razem zaprezentują swym kolegom z Buñol obyczaje wielkanocne, wiosenne oraz polskie legendy. Dlatego uczestniczą w zajęciach poszerzających ich wiedzę o kulturze i tradycjach naszego kraju oraz w warsztatach medialno-informatycznych, dzięki którym przygotują ciekawe prezentacje i stworzą reportaż o swoich działaniach i podróży. Doskonalą także umiejętności językowe, które pozwolą im na prowadzenie zajęć i wspólną zabawę z Hiszpanami. Poznanie nowego kraju i jego mieszkańców ułatwią zajęcia kulturowo- geograficzne. Ponadto zajęcia z pedagogiem uczą ich jak radzić sobie z rozłąką i stresem w zupełnie nowym miejscu.
Projekt pozwoli wesprzeć uczniów w rozwoju tak ważnych i poszukiwanych na rynku pracy kompetencji: otwartości, kreatywności, myślenia krytycznego i analitycznego, umiejętności pracy projektowej i współpracy.
Zebranie z rodzicami
Już są wyniki rekrutacji do 2 wyjazdu!
Ilość zgłoszeń przy 2 rekrutacji wyniosła ponad 30. Bardzo chcielibyśmy wybrać wszystkich. Niestety na wyjazd możemy zabrać tylko 20 osób (po 4 z każdej klasy - 6a, 7a, 7b, 7c i 7d).
Gratulujemy serdecznie wszystkim, którzy się zakwalifikowali!
Jesteście ciekawi, kto najprawdopodobniej końcem marca zawita do Hiszpanii? Zerknijcie na poniższą listę.
LISTA OSÓB ZAKWALIFIKOWANYCH DO DRUGIEGO WYJAZDU
Załączamy również listę rezerwową osób, którym niewiele zabrakło i mają szansę wyjechać w marcu, gdyby któryś z uczestników musiał zrezygnować.
Test z angielskiego w ramach rekrutacji do drugiej mobilności
UWAGA ZMIANA MIEJSCA I GODZIN TESTU!!!
W środę 26.01.2022 w szkole przy ulicy KONOPNICKIEJ odbędzie się test kompetencji z języka angielskiego do drugiego wyjazdu mobilności w ramach projektu POWER. Test będzie trwał 30 minut, a po nim nastąpi jeszcze bardzo krótka rozmowa (losowanie 3 pytań w języku angielskim). Poniżej zamieszczamy godziny i miejsce testu dla poszczególnych klas:
9:00 - 9:30 – klasa 6a (sala nr 13)
9:15 - 9:45 – klasa 7a i 7d (sala nr 15)
9:40 - 10:10 – klasa 7b (sala nr 13)
10:00 - 10:30 – klasa 7c (sala nr 15)
Po skończonym teście pisemnym od razu kierujemy się do sali nr 10 i 11 na część ustną.
Jeśli ktoś wie, że w tym czasie nie będzie mógł przystąpić do testu, prosimy o niezwłoczne zgłoszenie tego do koordynatora projektu - p. Pauliny Merz (osobiście lub za pośrednictwem edziennika).
Rekrutacja do 2 wyjazdu w ramach "Polsko-hiszpańskiej fiesty kulturowej"
Od 10 stycznia 2022 r. (poniedziałek) rusza rekrutacja do drugiego wyjazdu w ramach projektu „Polsko-hiszpańska fiesta kulturowa” z programu POWER „Ponadnarodowa mobilność uczniów”.
Projekt skierowany jest do uczniów klas VI i VII i udział w nim jest całkowicie bezpłatny. Jeśli sytuacja w Polsce i Hiszpanii związana z pandemią nie pokrzyżuje nam planów, wyjazd odbędzie się w dniach: 20-27.03.2022.
Do wyjazdu zostanie zakwalifikowanych czworo uczniów z każdej klasy (6a, 7a, 7b, 7c, 7d) spełniających warunki rekrutacji i posiadających najwyższą liczbę punktów. Dlatego zachęcamy do dokładnego zapoznania się z poniższym załącznikiem Regulaminu Rekrutacji (będzie on również od poniedziałku wywieszony na ulicy Konopnickiej w gablotce na I piętrze obok sali 12).
Formularze będą do odbioru w sekretariacie przy Konopnickiej od poniedziałku (10.01.22).
Wypełniony formularz wraz z wszystkimi dokumentami należy złożyć do sekretariatu do 21.01.2022r. Termin składania formularzy jest ostateczny!
Od 10.01 do 14.01 pudełko będzie znajdowało się w sekretariacie przy ulicy Konopnickiej.
Od 17.01 do 21.01 pudełko zostanie przeniesione do sekretariatu przy ulicy Kolejowej.
REGULAMIN REKRUTACJI DLA II GRUPY MOBILNOŚCI
Tydzień hiszpańskiej fiesty
Celem naszych działań i podróży było poznanie hiszpańskiej kultury, tradycji i obyczajów. Mogliśmy poznać niezwykłe miejsca i ich przyjaznych, energetycznych mieszkańców: malowniczo położone Buñol, Walencję, w której średniowieczna przeszłość splata się z teraźniejszością oraz tajemniczą Peñíscolę.
Wspólne spotkania z hiszpańską młodzieżą, zabawy, działania, a nawet mecze piłki nożnej sprzyjały wzajemnemu poznawaniu naszych krajów, tradycji, obyczajów. Dzięki nim doskonaliliśmy znajomość języka angielskiego i poznawaliśmy język hiszpański, dzięki czemu wiemy na przykład co oznacza zwrot:” no golpees la puerta”. Mobilność pozwoliła nam wytłumaczyć Hiszpanom, czym są nasze andrzejki. Mogliśmy razem powróżyć, lejąc wosk przez dziurkę od klucza, odkrywając symboliczne przedmioty pod talerzykami i wspólnie się pobawić. Zaprezentowaliśmy również polskie obyczaje bożonarodzeniowe i wspólnie z Hiszpanami piekliśmy i zdobiliśmy pyszne świąteczne pierniczki. Dzięki wyjazdowi poznaliśmy tajniki smakowitej hiszpańskiej kuchni: pachnących churrosów, walencjańskiej paelli i omletów ziemniaczanych. Polsko – hiszpańska fiesta to oczywiście flamenco zatańczone przez nauczycielki z Buñol: panią Carmen i panią Ewę, które do wspólnej zabawy zaprosiły i nas.
Wyjazd na południe Hiszpanii pozwolił nam zwiedzać i jednocześnie doskonale się bawić. Wzięliśmy udział w grze terenowej w zamku templariuszy w Peñíscoli, co nie było łatwym zadaniem, ponieważ pani przewodnik przygotowała zadania w języku angielskim. Świetnie sobie z tym problemem poradziliśmy, szukając tajemnych znaków, informacji i przejść. Stanęliśmy w szranki z najlepszymi poszukiwaczami Świętego Graala: Rycerzami Okrągłego Stołu i Indianą Jonsem i odnaleźliśmy tę znaną na całym świecie relikwię w trzynastowiecznej katedrze w Walencji. Mogliśmy podziwiać obrazy znanego malarza hiszpańskiego Goi w katedralnej kaplicy San Francisco de Borja, a nawet odnaleźliśmy tam wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej. Zobaczyliśmy i poczuliśmy wszelkie przyprawy, owoce i owoce morza w Mercado Central, czyli największej hali targowej. Oczywiście zwiedziliśmy Muzeum Nauki Księcia Filipa i L'Oceanogràfic, w którym zachwyciły nas pokazy delfinów i największy w Europie szklany tunel, dzięki któremu mogliśmy podziwiać podwodny świat z jego niezwykłymi przedstawicielami różnymi gatunkami rekinów, meduz i egzotycznych ryb.
Tydzień w pachnącej pomarańczami, oliwkami i tymiankiem Hiszpanii skończył się niestety bardzo szybko. Pozostaną z nami niezwykłe wspomnienia wspólnych wypraw, rozmów i zabaw z hiszpańskimi przyjaciółmi oraz wspólnych posiłków z tradycyjnymi hiszpańskimi śniadaniami na słodko i niekończącymi się rozmowami. Wyprawa poprawiła naszą pewność siebie. Wiemy, że możemy na siebie liczyć, mimo że jesteśmy z różnych klas, nadal chętnie się spotykamy, śmiejemy i bawimy.
Przygotowania do pierwszej hiszpańskiej fiesty
Uczniowie klas 6 i 7 we wrześniu wzięli udział w rekrutacji do kolejnego naboru w ramach projektu PO WER „Ponadnarodowej mobilności uczniów”.
Tym razem tematyką projektu jest „Polsko-hiszpańska fiesta kulturowa”, co oznacza mnóstwo zajęć, na których uczniowie poznawali kulturę polską i hiszpańską, mieli możliwość zapoznać się z różnymi obrzędami, wyszukiwać magiczne rośliny, ćwiczyć wykonywanie ozdób bożonarodzeniowych, wyszukiwać najciekawsze wróżby i przepisy, a także nauczyć się kolęd i przyśpiewek ludowych. To wszystko podczas zajęć tematycznych.
Oprócz tego mogli przygotować prezentację o Polsce i Jordanowie oraz poćwiczyć ją w języku angielskim na zajęciach z języka angielskiego. Dzięki nim zapoznali się również z podstawowymi zwrotami angielskimi i przygotowali potrzebne im słownictwo.
Na warsztatach medialno-informatycznych szlifowali swoje umiejętności tworzenia prezentacji na genia.ly, a także dowiedzieli się jak tworzyć reportaż filmowy.
Ponadto na zajęciach kulturowo-geograficznych zapoznali się bliżej z regionem Walencji i samego Buñol. Spotkania bardzo ich zaintrygowały i wzbudziły ciekawość co do tego, co czeka ich już za niecały tydzień.
Nie obyło się też bez zajęć z pedagogiem szkolnym, by nauczyć się, jak radzić sobie ze stresem i nową sytuacją.
A wszystko dzięki współfinansowaniu przedsięwzięcia ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Więcej zdjęć z przygotowań znajdziecie na naszym szkolnym Facebooku – link
A więcej o zajęciach przygotowawczych przeczytacie na portalu Sucha24 - link
Spotkanie informacyjne
Już są wyniki rekrutacji do 1 wyjazdu!
Wyniki do 1 wyjazdu uczniów w ramach projektu "Polsko-hiszpańska fiesta kulturowa" już są!!!
Ilość zgłoszeń przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania - było ich prawie 50!
Niestety na pierwszy wyjazd możemy zabrać tylko 20 osób (po 4 z każdej klasy - 6a, 7a, 7b, 7c i 7d).
Gratulujemy wszystkim, bo poziom był naprawdę wyrównany i osoby, którym teraz zabrakło niewiele, mogą się już szykować na kolejną rekrutację w styczniu.
Jesteście ciekawi, kto już powoli ma pakować walizki na listopadowy wyjazd? Zerknijcie na poniższą listę.
LISTA OSÓB ZAKWALIFIKOWANYCH DO PIERWSZEGO WYJAZDU
Załączamy również listę rezerwową osób, którym niewiele zabrakło i mają szansę wyjechać w listopadzie, gdyby któryś z uczestników musiał zrezygnować. Jesteśmy przekonani, że nawet jeśli nie wyjedziecie w listopadzie, to uda Wam się pojechać z 2 grupą.
Strona 1 z 2