Pamiętnik z wizyty 1 grupy uczniów w Buñol

Wyruszyliśmy z Jordanowa prawie w samo południe w niedzielę, by o 19:50 znaleźć się na lotnisku w Walencji. Zostaliśmy powitani przez panią Dyrektor - Carmen Moscardó, Verónicę Ramírez - członkinię grupy Erasmus+ w CEIP San Luis oraz Evę Abril - nauczycielkę języka angielskiego i koordynatorkę projektu Erasmus w CEIP San Luis. Wspólnie dotarliśmy do miejsca naszego noclegu – Posada Venta Pilar w Buñol.

b_300_225_16777215_0_0_images_Power_hotel.JPG

Zajęcia formalne - warsztaty w szkole CEIP SAN LUIS

W poniedziałek zaczęłą się nasza prawdziwa przygoda. Verónica i Eva odebrały nas z naszego hotelu i pokazały nam drogę do szkoły.  Po przybyciu do ośrodka dyrekcja wraz z nauczycielami wychowania fizycznego czekali na nas z transparentem przygotowanym przez nich w języku POLSKIM – „Witaj Polsko”.

b_300_225_16777215_0_0_images_Power_powitanie.JPG

Po obejrzeniu szkoły i jej wyposażenia, udaliśmy się do sali muzycznej, w której mieliśmy realizować nasz projekt.Obejrzeliśmy krótki film prezentujący szkołe CEIP San Luis, a następnie dostaliśmy teczkę z informacjami o Bunol, mapami i różnymi drobnymi gadżetami. Następnie uczniowie mieli możliwość zaprezentować swoje umiejętności językowe, przedstawiając się swoim hiszpańskim rówieśnikom - najpierw z grupą 6 A, a następnie 6 B.

przedstawianie się

 Po krótkim zapoznaniu wróciliśmy do sali muzycznej, by przedstawić hiszpańskim uczniom naszą grupę, szkołę, miasto, region i opowiedzieć trochę o Polsce i tym, co nas czeka podczas pobytu w Buñol.

prezentacja

Po prezentacji, polscy uczniowie wręczyli swoim hiszpańskim rówieśnikom magnesy będące dla jednych i drugich pamiątką udziału w projekcie „Cztery żywioły – rozwijamy kompetencje matematyczno-przyrodnicze” w ramach „Ponadnarodowej mobilności uczniów”.

wodaWarsztaty dotyczące wody

Jedne z pierwszych warsztatów to warsztaty dotyczące żywiołu wody. Nasi uczniowie wyjaśnili pokrótce teorię, a następnie wykonali plakaty dotyczące zawartości wody w ludzkim ciele, zwierzętach i roślinach w trzech wersjach językowych (polski, hiszpański i angielski). Później wyszliśmy na patio, gdzie przeprowadziliśmy wspólnie eksperymenty. Utworzono 5 grup składających się z uczniów polskich i hiszpańskich, w których językiem wiodącym był cały czas język angielski.

 

powietrzeWarsztaty dotyczące powietrza

Drugie warsztaty były poświęcone żywiołowi powietrza. Ponownie nasi uczniowie dokonali krótkiej prezentacji teorii, by następnie wykonać dowolną techniką plakaty dotyczące źródeł alternatywnej energii. Nie zabrakło też eksperymentów na świeżym POWIETRZU.

 

gleba 11Warsztaty dotyczące ziemi

Kolejnym dniem warsztatów było zapoznawanie się z właściwościami ziemi. Po krótkiej prezentacji, uczniowie wykonali broszury roślin wskaźnikowych oraz przeprowadzili eksperymenty, gdzie np. musieli sprawdzić pH hiszpańskiej gleby.

 

Następnie wybraliśmy się w okolice szkoły, by pozbierać przeróżne kwiaty, rośliny i elementy hiszpańskiego ekosystemu, by wykonać ogród w słoiku.

Zarówno polscy, jak i hiszpańscy uczniowie nauczyli się cyfr od 1 do 10 w języku polskim/hiszpańskim oraz jak się przywitać i pożegnać, co sprawiło im niemałą frajdę. Oprócz tego uczyli się wzajemnie różnych słówek w swoich ojczystych językach. 

 

ogień
Warsztaty dotyczące ognia

Ostatnim żywiołem do poznania był ogień. Przedstawiliśmy krótką prezentację na temat ognia, jego roli w życiu człowieka i zagrożeniach z niewłaściwego posługiwania się tym żywiołem. Następnie przedstawiliśmy krótki eksperyment dotyczący spalania różnych substancji i wykonaliśmy wspólnie z Hiszpanami znaki ostrzegawcze.

gry
"Żywiołowa matematyka"

Ostatni dzień, kiedy przebywaliśmy w szkole CEIP San Luis i wykonywaliśmy przygotowane przez nas zajęcia pt. „Żywiołowa matematyka”. Wykonywaliśmy karty pracy oraz wykonywaliśmy gry edukacyjne, w które następnie graliśmy, aby zapamiętać słownictwo wypracowane podczas warsztatów 4 żywiołów i utrwalić wiedzę na temat wody, powietrza, ziemi i ognia.


tańce

Po interaktywnych grach nadeszła najzabawniejsza aktywność. TAŃCE. Uczyliśmy się wzajemnie różnych układów tanecznych. Niektóre z nich jak np. Macarena od razu wykonywaliśmy wspólnie. Po tańcach nadszedł czas pożegnania. Był to bardzo emocjonujący moment pełen uścisków, łez oraz miłych wspomnień... 

Zajęcia pozaformalne, czyli co działo się poza szkołą

sportowa
Sportowe gry na orientację

Nauczyciele wychowania fizycznego Sante i Nieves przygotowali dla nas zajęcia orientacyjne w parku Planell. Część hiszpańskich uczniów włączyła się dobrowolnie w tę działalność, aby w ten sposób lepiej nas poznać. Wszyscy dobrze się porozumiewali, rozpoczęli rozmowy po angielsku i zdali sobie sprawę, jak ważna jest znajomość innego języka, w którym można się komunikować. To było niezapomniane przeżycie. 


zamekSpacery po Buñol

We wtorek po południu przyszedł czas na zwiedzanie i spacer po ulicach Buñol. Wycieczkę rozpoczęliśmy od naszego hotelu Posada de Venta Pilar, poszliśmy ulicą przed Iglesia de las Ventas w kierunku placu zamkowego. Weszliśmy na Plaza de Armas, gdzie zrobiliśmy sporo zdjęć. Opowiedziano nam historię zamku, jego wież oraz kościoła-muzeum.

Zeszliśmy Wieżyczką w kierunku rynku. Weszliśmy do kościoła San Pedro, gdzie ministrant Luisito opowiadał nam historię o Świętych i Kościele, a ksiądz tłumaczył nam wszystko na język angielski.

ratuszOdwiedziliśmy Urząd Miasta, gdzie podarowaliśmy pani Burmistrz Miasta dary z Polski. Od nich również dostaliśmy drobne podarunki dla każdego opiekuna i ucznia.Burmistrz Juncal i radny ds. edukacji Carlos Xerri wręczyli nam dwie książki - historię Buñol i Mano a mano. Oprócz tego dostaliśmy piękne, własnoręcznie wykonane przez Albuyama, dzieło z ceramiki przedstawiające Zamek w Buñol.


Po wizycie w ratuszu udaliśmy się do biblioteki. Wychodząc z biblioteki dopadła nas ulewa i musieliśmy schronić się na podeście budynku, by później szybko złapać autobus zawożący nas pod hotel. 

jezioroPiesza wyczieczka do CUEVA TURCHE

W porze lunchu wybraliśmy się na pieszą wędrówkę do CUEVA TURCHE, gdzie urządziliśmy sobie piknik. Nasi uczniowie oczywiście nie mogli oprzeć się kąpieli w przepięknym jeziorze u podnóża wodospadu. Spędziliśmy cudowne popołudnie nad wodą, wygrzewając się na słońcu i grając w różne gry (głównie karciane).

dworzecWycieczka do Walencji

Czwartego dnia udaliśmy się pociągiem do Walencji.Byliśmy zdumieni wspaniałą architekturą Dworca Północnego.

Następnie podeszliśmy, aby zobaczyć PLAZA DE TOROS i sfotografowaliśmy się z rzeźbą torreadora Manolo.

balkonUdaliśmy się też na Plac Ratuszowy, by podziwiać architekturę dookoła. Eva zrobiła nam zdjęcie na balkonie Ratusza, który następnie zwiedzaliśmy i poznaliśmy historię Walencji oraz jej regionu.

targPo wizycie w Ratuszu zjedliśmy czekoladę z churros w kawiarni Valor.Następnie poszliśmy zobaczyć Santa Catalina, najwęższy dom w Walencji, La Plaza Redonda i Targ Centralny.

fontannaPo zwiedzeniu targu przeszliśmy przez Lonja, El Barrio del Carmen, widząc ich domy odnowione na nowe mieszkania dla turystów oraz tawerny. W końcu dotarliśmy do Katedry. Wyruszyliśmy na poszukiwania Świętego Graala i go znaleźliśmy! Następnie odwiedziliśmy sąsiedni kościół Plaza de la Virgen.


bioparcOdwiedziliśmy również BIOPARC, w którym znajdowały się afrykańskie zwierzęta. Byliśmy podekscytowani spacerem wśród chodzących na wolności lemurów, czy oglądając praktycznie wszystkie gatunki żyjące na sawannie, Madagaskarze, w lasach równikowych i na terenach podmokłych.


wieczorekWieczorek hiszpańsko-polski

Wieczorem odbyło się spotkanie z kulturą hiszpańską. Przy akompaniamencie gitary mogliśmy uczyć się hiszpańskich piosenek i trochę potańczyć. Ponzaliśmy zwyczaje panujące w tym kraju i szlifowaliśmy podstawy hiszpańskiego. Nie zabrakło też polskiego akcentu - uczyliśmy Hiszpan tańca, śpiewaliśmy polskie piosenki. To był niezapomniany wieczór! 

 oceanariumWycieczka do Oceanarium

W ostatnim dniu naszego pobytu w Hiszpanii udaliśmy się do Oceanarium w Walencji i na plażę Malvarosa.Zostaliśmy zapoznani z morzami i oceanami z całego świata, cieszyliśmy się różnorodnością ryb, rekinów, pingwinów... A do tego pokaz delfinów - naprawdę przepiękny spektakl! Po obiedzie w Oceanarium poszliśmy zobaczyć Miasto Nauki i Sztuki, a następnie podjechaliśmy na plażę, by choć przez chwilę zamoczyć się w Morzu Śródziemnym i utrwalić opaleniznę.

certyfikatyCertyfikaty

Na koniec wyjazdu, wszyscy otrzymaliśmy certyfikaty z tych niesamowitych warsztatów w szkole CEIP San Luis. Wyjazd do Hiszpanii pozostanie w naszej pamięci na długo. Mamy nadzieję, że relacje, które udało nam się nawiązać pozostaną na całe życie!

 Po więcej zdjęć i relacji z naszego wyjazdu zapraszamy na Facebooka naszej szkoły (https://www.facebook.com/spjordanow) i specjalnie z tej okazji stworzony FanPage - Cztery żywioły - projekt PO WER